Stridsvagn L-60 (L-60 S)

bild bild bild bild bild bild
För muspekaren över de små bilderna för att se de olika bilderna i ramen ovan.

Landsverk var ofta världsledande på flera olika tekniska lösningar. L-60 var den första stridsvagnen i världen som hade torsionsfjädring, en helt revolutionerande teknik. Det var en uppfinning av den tyske konstruktören Ferdinand Porsche.

Stridsvagn L-60 fanns i ett 10-tal olika utföranden på ritningsutkast under en lång tid innan den första stridsvagnen konstrueras.

Ett exemplar av den första versionen "L-60" finns kontraktsnoterad till Österrike 1936.

1 st beställdes av "Kön. Ung. Staatliche Eisen-, Stahl- und Maschinenfabriken" i Ungern (tillsammans med en bildL-62). En notering i försäljningsboken från 18/8 1937 finns. Ordersumma 141631:35. Varuslag 2/38U.

Irland hade 1935 beställt två L-60. Dessa är beväpnade med 1 x 20 mm Madsen automatkanon och 1 x Madsen-kulspruta. Stridsvagn L-60 nr 49 har använts som demonstrationsvagn i Österrike och vid hemkomsten uppstår motorbrand varvid hela stridsvagnen förstörs.

Senare utvecklades L-60 S för Sverige enligt nedan.

Några utrangerade svenska L-60 S hamnade sedan i Dominikanska Republiken, där de sattes in mot U.S. Marines under USA:s invasion 1965. Den 30 år gamla konstruktionen höll inte för moderna pansarbrytande granater.

Data L-60 S/II L-60 S/II** L-60 S/III L-60 S/IV L-60 S/V
Armebeteckning: m/38 m/39 m/40L m/40K
Antal/leveransår 15 st 1939 20 st 1940 100 st 1941 80 st 1944*
Vikt: 8,5 ton 8,7 ton
(8,95 ton med pansar-
förstärkning)
9,11 ton
(9,36 ton med pansar-
förstärkning)
12 ton 10,9 ton
Längd: 4,8 m 4,8 m 4,9 m 4,97 m
Bredd: 2,075 m 2,075 m 2,075 m 2,08 m
Höjd: 2,05 m 2,125 m
Spårvidd: 1,781 m
Frigångshöjd: 0,35 m
Bandplattor: 121 st
Motor: Scania-Vabis 1664, 142 hk 180 hk Scania-Vabis 603/3, 160 hk
Bränslemängd: 250 liter
***
Besättning: 3 man
Pansar: 6-15 mm 6-15 mm
(6-50 mm med förstärkning), helsvetsat
4-15 mm
(4-50 mm med förstärkning)
helsvetsat
4-50 mm helsvetsat
Kanon: 37 mm kanon m/38
Kulsprutor: 1 st 8 mm ksp m/36 strv
1 st kpist m/ 37-39
2 st 8 mm ksp m/36 strv 3 st 2 st 8 mm ksp m/39 strv V
Fart: max 45 km/h
Gravtagnings-
förmåga:
1,75 m 2,0 m
Hindertagnings-
förmåga:
0,6 m 0,9 m
Stigförmåga: 40° 40°
Vadförmåga: 0,8 m 1,0 m
*Karlstads Mekaniska Verkstad var underleverantör och satte samman vagnarna.
**En vidareutveckling av L 60, nytt torn med kanonen till vänster i separat sköld och två kulsprutor till höger.
***Bränsleförbrukning på väg: 10-12 liter/mil. I terräng 20-24 liter/mil.
Landsverks Orderbok
Arb. nr. Datum Landsverks
nummer
Ordernummer Antal Typ
49-50 L-60 55036 2 st Stridsvagnar Irland
91 L-60 55069 1 st Ersättningsvagn för nr 49 Irland
1937 L-60 55120 1 st Stridsvagn Österrike. Bundesministerium. 126.756:- kronor.
103 14-16/10 1936 L-60 55090 1 st Stridsvagn utan torn
104 14-16/10 1936 L-60 55100 1 st Stridsvagn
9-12/4 1937 L-60 1 st provstridsvagnar
L-60 1 st provchassi L-60
18/8 1937 L-60 55160 1 st Stridsvagn 7,5 ton*
148-
162
L-60 S 55215 15 st Stridsvagnar m/ 38
9-12/4 1937 1 st torn till L-60 S
pris 18.400:-
163 L-60 S 55225 15 st Ombyggnad av stridsvagn L-60 -55090
164 55210 1 st Transportvagn för
L-60
283-
302
L-60SII 55460 20 st Stridsvagnar m/ 39
*Ungern köper en L-60 stridsvagn, troligen motsvarande stridsvagn m/ 38
med 37 mm Boforskanon och plats i tornet för radio.
Man köpte även licens för att utveckla egen stridsvagn "Toldi"
Mellan 200 – 300 Toldi-stridsvagnar produceras.

Leverans 18.8 1937 order nr 55160 Königl. Ung. Staatliche Eisen- Stahl- und
Maschinenfabriken. Budapest. Ungern. 1 st stridsvagn 7,5 ton. 139.800:- kronor.